Geld verdienen met je website.

Je hebt een leuke site, je trekt een leuk aantal bezoekers en langzaam maar zeker wordt de handelsgeest in je wakker. Is hier ook een slaatje uit te slaan?

Zekers lees verder

Programma’s

Google Adsense

Het makkelijkste, want onderhoudsvrije, advertentie programma is Google Adsense. Google Adsense baseert de advertenties op de inhoud van de pagina waarop deze komen te staan. Adsense analyseert de pagina op trefwoorden en bekijkt welke adverteerders wil adverteren voor deze trefwoorden (Het adverteerders programma het Google Adwords). Site over reizen leidt tot advertenties over reizen, site over hypotheken geeft advertenties over hypotheken.

Daarnaast past adsense de advertenties aan de bezoeker aan. De bezoeker van he site ziet dus, deels, advertenties op basis van zijn eerdere interesses.

Omdat er een relatie is tussen je pagina en de advertenties is de click-thru ratio hoog en daarmee de verdiensten. Voor de meeste sites er geen vergelijkbaar programma dat zo eenvoudig goed presteert als adsense.

Adsense advertenties zijn deels tekst advertenties, maar vaak zijn het afbeeldingen of html5 code.

Adsense inkomsten bestaan uit twee delen: betaald per click (pay per click) en soms per view (pay per view). De commissie die je ontvangt per click of view hangt af van de waarde van trefwoorden op je site. Hypotheek gerelateerde trefwoorden zijn duur, dus de opbrengsten hoog, iets als tuin-trefwoorden is een stuk minder waard.

Voor populaire CMS-systemen als WordPress, Joomla, Drupal en meer zijn plugins beschikbaar om de adsense code aan je site toe te voegen. Maar ook handmatig de code in een site invoegen is niet erg moeilijk. Je moet wel eigenaar zijn van de site ( of beter het domein)

Affiliate programma’s.

Promoot je liever rechtstreeks producten of winkels dan kun je proberen rechtstreeks met een aanbieder afspraken te maken. Een meer eenvoudige en dus meer voor de hand liggende methode is het plaatsen van advertenties of betaalde links via een zogeheten affiliate programma.

Sommige shops zoals decathlon, bol.com en de wehkamp doen dat ‘zelf’ de meesten via intermediairs als tradetracker, daisycon, tradedoubler en nog meer.

Advertentie vergoedingen

Je plaats een advertentie maar hoe krijg je daarvoor betaald? Onderstaand een overzicht van gangbare vormen van betalen voor een advertentie.

Vast

In dit geval betaald de adverteerder een vast bedrag per periode voor het vertonen van banners of tekst links . Deze vorm van adverteren komt bij de doorsnee website niet zo vaak voor. Voor sites met een vast bezoekers aantal en een duidelijke doelgroep zoals bijvoorbeeld de pagina’s van startpagina.nl.

Per View

Hier wordt voor elke keer dat een banner of link getoond wordt een vast bedrag betaald. Dit bedrag wordt meestal uitgedrukt in CPM , Een CPM van € 5 wil zeggen dat er 5 euro per duizend vertoningen betaald wordt. De adverteerder kan vooraf een aantal vertoningen inkopen of achter betalen.

Per Click

Hier wordt voor elke keer dat er op een banner of tekstlink geklikt wordt betaald. Ook wel pay per click genoemd. Google adsense is een pay-per-click programma.

Per Lead

De adverteerder betaald als de bezoekers aangeeft dat deze een potentiële klant is, bijvoorbeeld door een offerte te vragen of een brochure te bestellen.

Per Sale

De adverteer betaald als er daadwerkelijk een bestelling geplaatst wordt. Dit kan een vast bedrag zijn of een percentage van de opbrengst.

Bij de laatste twee Lead en Sale verkoop je in feite producten voor een ander. Je bent dan affiliate in een partnerprogramma’s. Dit betekend niet dat je je site moet ombouwen tot webshop. Soms is dit wel mogelijk, in dat geval komt er van de leverancier een lijst met producten waarmee zelf een site gemaakt wordt. Echter de uiteindelijke verkoop gaat via de adverteerden en ook uit naam van de adverteerder. In het geval dat je onder eigen naam producten van een ander verkoopt praat je over ‘reseller’
Het zal duidelijk zijn dat betalen per lead en sale zeer aantrekkelijke vormen van adverteren zijn. Voor de adverteerder. De advertentie draait zichtbaar voor bezoekers op tal van websites, er wordt dus druk aan de naamsbekendheid gewerkt. Terwijl er voor de adverteerder vrijwel geen risico is, deze betaald immers pas uit als er daadwerkelijk iets verkocht is. Bij betaling per view kan het immers zo zijn dat er ook betaald wordt voor een banner rechts onderin, of bij per click betaling voor ‘valse clicks’.

Opbrengsten

Opbrengsten worden meestal uitgedrukt in de opbrengst per duizend vertoningen de CPM. In het geval van de per view advertentie vorm ligt de CPM vast, er wordt immers per 1000 vertoningen betaald. Bij de andere advertentie vormen is de CPM achteraf te berekenen, dan heb je het over de effective CPM (soms afgekort als eCPM meestal gewoon als CPM).

Stel we hebben een pagina met een banner die 2354 keer getoond is. In totaal is er 67 keer op de banner geklikt. De CTR is dan 2.8% (en dat is niet slecht voor een gewone site). Stel de adverteerder betaald per klik 8 eurocent. De opbrengst is dan 67*0.08=€ 5.36 totaal. De CPM is 5.36/2.354=€ 2.28.

Stel dat van de 67 klikkers er uiteindelijk eentje een product koopt (Met een CTL van 1.5 procent is dat super) ter waarde van 300 euro en de webmaster krijgt daar 4% van. Opbrengst is dan 12 euro. De CPM komt dan uit op €5. Uiteindelijk leidt dus 0.04% van de vertoningen tot een verkoop.

De effectieve CPM is te gebruiken als schatting voor de nabije toekomst als estimated CPM (ook wel afgekort als eCPM). Bijvoorbeeld om uit te rekenen wat er gebeurt als je bezoekers aantallen omhoog gaan. Bij sommige affiliate programma’s wordt de gemiddelde eCPM gegeven voor alle websites die deelnemen aan een campagne. Dit geeft dan een heel globale indruk van de mogelijkheden van een campagne.

Hoeveel is er te verdienen.

De mogelijke opbrengsten van een pagina of site hangen van verschillende factoren af. Om te beginnen is het natuurlijk van belang hoeveel bezoekers er komen, een site met 10 bezoekers per dag zal niet gauw veel geld opleveren. Daarnaast is het van belang of de advertenties op je pagina in relatie staan tot het onderwerp. Een advertentie van emoticons zal op een site over Whatapp waarschijnlijk wel geld opbrengen, op een site over reizen zullen de inkomsten bijna nihil zijn.

Daarnaast het onderwerp, theepotten hebben een stuk minder potentie dan hypotheken. Als er niet per view betaald wordt is het van belang hoeveel bezoekers uiteindelijk op een advertentie klikken. Voor een site als deze waar er naast tekst wat advertenties staan is een CTR van 5% bijzonder goed te noemen.

Reken bij fora en dergelijke op een CTR niet hoger dan een procent. Gespecialiseerde pagina’s, zoals pagina’s met alleen maar affiliate advertenties kunnen veel hogere klik ratio’s behalen (>40%) of een betere conversie. Als er dan ook nog per Lead of per Sale betaald wordt zijn de opbrengsten afhankelijk van de kwaliteit van de adverteerders site.

Een schatting van een te verwachten CPM voor bijvoorbeeld Adsense is moeilijk te geven, bij informatieve sites over neutrale onderwerpen als sport, tuinieren of koken zal het gaan om een CPM van 2-3 euro. Sites over bankzaken, reizen of auto’s en andere dure onderwerpen kunnen een veel hogere CPM halen, alleen is het hier weer een probleem voldoende bezoekers te krijgen. Een site met 10 bezoekers en een CPM van 20 euro levert nog steeds maar 20 cent op. Terwijl een site met een CPM van 2 euro, maar wel tienduizend bezoekers 20 euro oplevert.

Wees kritisch welke adverteerders je toelaat op je pagina’s. Heeft het onderwerp te maken met je site, ziet de site van de adverteerder er goed uit. Is er aanbod en vraag? Voor een affiliatie programma van een reissite kan best een premie van 20 euro belooft worden per sale, echter de kans dat je met je blog een sale plaatst is klein. In dit geval lever je dus gratis bezoekers voor de adverteerder.

Er zijn voldoende adverteerders die een bijzonder lage provisie betalen (1-2%) of een bijzonder slechte conversie hebben. Dit zal zeer waarschijnlijk geen of nauwelijks inkomsten opleveren. Bij alle aanbieders van advertenties wordt de CPM per adverteerder gegeven. Is deze te laag of zelfs nul verwijder de advertentie dan.

Op gebieden waar veel online gekocht wordt werken affiliate programma’s vaak goed. Denk hierbij aan reizen en vakantie, hypotheken, boeken, computers ringtones en last but not least sex. Echter op deze gebieden is de concurrentie voor bezoekers ook weer moordend, dus zie dan maar voldoende mensen op je site te krijgen want uiteindelijk is je opbrengst pageviews*cpm/1000. Daarnaast gaan veel van je clicks weer verloren en re-targeting advertenties.

Dus, kan ik ervan leven?

Reken maar even mee. Stel je wilt als kleine zelfstandige een goed inkomen hebben. Inclusief verzekeringen, oude dag vrije dagen enzovoorts. Reken er dan op dat je ongeveer 100.000 € per jaar moet verdienen. Dat is 273 € per dag. Laten we aannemen dat je een goede site hebt met een CPM van 5 euro (en dat is veel). Dan hebben we het over een slordige 55000 pageviews per dag! Oftewel iets van 20000 unieke bezoekers per dag. Succes! En vergeet niet dat een CPM van 5 euro hoog is.

Maar stel je hebt een meer reëel aantal van 1000 bezoekers per dag (en dat is nog best goed) dan levert dit bij een CPM van 2 euro toch een euro of 700 per jaar op. Genoeg voor de hosting en een extra vakantie. (zie even ook het stukje over de fiscus en zo)

De fiscus

Advertenties leveren geld op, fiscaal noemen ze dat inkomsten en daar hebben ze inkomsten belasting voor. Reken er dus op dat je nog eens 40-50 procent van je inkomsten mag inleveren. Voor particulieren gaat dit via het vakje ‘Verdiensten uit overige arbeid’. Let wel, het is jouw probleem de inkomsten bij de fiscus te krijgen. Stel dat je geen verplichte aangifte moet doen maar dit op basis van je extra inkomsten wel zou aangifte moet doen is het jouw taak dit te regelen. Voordat je de inkomsten vermeld mag je wel kosten aftrekken, denk hierbij aan de kosten voor de hosting.

De Kvk

Zodra je inkomsten uit advertenties hebt ben je ondernemer en moet je je inschrijven bij de kamer van koophandel. Althans formeel, voor een paar honderd euro per jaar kun je het beter laten. Wel worden een aantal zaken zoals BTW verrekening, aftrekken van kosten voor internet en afschrijven van computers makkelijker als je ondernemer bent. Als particulier kun je niet investeren en kun je zaken als een PC dus ook niet aftrekken van de winst.

BTW en buitenlandse adverteerders.

Er zijn veel vragen over de gang van zaken rond de omzetbelasting en buitenlandse adverteerders . De belastingdienst heeft daar veel informate over bezoek de site of bel ze.

Uitbetaling

Bij de grote netwerken is uitbetaling geen probleem, al duurt het soms wat lang voordat je geld krijgt. In gunstige gevallen duurt het een maand voordat je je geld krijgt, vaak langer. Houdt er rekening mee dat de meeste programma’s alleen uitbetalen als er een minimaal saldo is bijvoorbeeld 25 of 100 euro.

Uitbetaling geschied bij Nederlandse ( en Europese) programma’s via overschrijving, andere buitenlandse bedrijven betalen via de creditcard (reverse charge of paypall), per check of in enkele gevallen ( zoals Google Adsense) ook via overboeking.

Verdien x.xxx euro per maand met niksdoen

Juist: Internet Bedrog

Problemen

Vaak zie je voor de uitbetaling je saldo opeens omlaag gaan. Het kan zijn dat clicks, leads of sales zijn afgekeurd (bijvoorbeeld een vals adres bij een catalogus aanvraag, of een retour zending). Soms betaald de adverteerder ook niet (op tijd) aan het netwerk en krijgt de webmaster dus ook (voorlopig) niets.

Daarnaast is het soms de vraag of je ook alle leads en sales correct uitbetaald krijgt. De meeste adverteerders werken met Cookies, dus als een gebruiker op een site is geweest en daar bijvoorbeeld binnen 3 dagen een verkoop doet, wordt de sale uitbetaald . Dat werkt echter niet als de gebruiker op zijn werk via jouw site bij een adverteerder komt, de url naar huis mailt en daar de verkoop plaatst.

Er zijn ook programma’s (zoals die van rarepalmseeds.com) waar alleen de verkopen aansluitend aan de click worden vergoed. Bij sommige adverteerders (zoals onder andere bol.com) krijg je over de complete verkoop commissie betaald, dus ook als je een auto boek koopt terwijl je via een reislink op de site komt. Bij andere krijg je dan geen of minder commissie.

Sales en Leads kunnen dus op verschillende manieren verloren gaan voor de affiliate. Voor de adverteerder leveren ze echter nog steeds verkopen op. Het aantal daadwerkelijke verkopen is ongeveer twee keer zo groot als het aantal geregistreerde sales en leads. Onder andere hierom hebben advertentie programma’s die (ook) per view of per click betalen dan ook de voorkeur, deze leveren tenminste een basis vergoeding voor de gebruikte ruimte op de website. Helaas is er niet altijd keus, zeker kleinere sites hebben het nakijken.

Onderhoud

Het onderhouden van affiliate links op je website is vrij arbeid intensief. Selecteren van campagnes op 1 of meerdere partner programma sites. Wachten op de goedkeuring, links maken en plaatsen. Als je pech hebt, loopt de campagne na een paar weken weer af en moet je de link weer weghalen. Als je de campagnes niet goed in de gaten houdt staan er binnen de kortste tijd link op je site die geen geld meer opleveren, maar vaak wel nog naar de adverteerder verwijzen.

De meeste partner programma’s bieden de mogelijkheid om een zogenoemde advertentie rotator (ook wel groep, pool of zone genoemd). Hierbij plaats je meerdere advertentie campagnes in een groep en met behulp van een stuk code (meestal javascript) wordt telkens 1 advertentie uit de groep getoond. Bij de elke volgende pageview de volgende advertentie. Voordeel is dat afgelopen campagnes automatisch uit de groep verdwijnen maar nog wel andere advertenties getoond worden. Je komt nooit droog te staan. Daarnaast bied een rotator de mogelijkheid verschillende advertenties goed met elkaar te vergelijken en de slecht presterende eruit te gooien.

Hoe kom je aan (affiliate) advertenties

Er zijn bedrijven die zelf affiliate advertenties aanbieden. De meeste affiliate programma’s worden aangeboden via een affiliate netwerk. Dit is een verzamelpunt voor adverteerders en webmasters (publishers). Over het algemeen is het zo dat je je eerste bij een affiliate netwerk aanmeld en dat je dan na goedkeuring kunt aanmelden bij adverteerders binnen het netwerk die de site op hun beurt weer keuren. Er zijn bedrijven die een eigen programma hebben zoals bol.com (die het onder water echter weer uitbesteed aan commision junction)

Afkortingen

CPM – Cost Per Mille.

Deze term wordt op verschillende manieren gebruikt. Voor de adverteerder zijn het de kosten per duizend vertoningen, voor de webmaster de opbrengsten per duizend.

CPC – Cost Per Click

De kosten of opbrengsten per click op een banner of tekstlink

CTR – Click Thru Ratio

Hoe vaak wordt er op een advertentie geklikt in verhouding van het aantal vertoningen.
Dus stel een banner wordt 2345 keer getoond, en er wordt 37 keer op geklikt dan is de CTR 1.6%

CTS – Click to Sale · CTL – Click to Lead

CSR – Click to Sale Ratio · CLR – Click to Lead Ratio

Hoeveel van de clicks op een banner leiden uiteindelijk tot een verkoop of lead. Wordt ook wel de conversieratio (CR) genoemd

Campagne

Het programma dat aangeboden wordt door een adverteerder wordt ook wel campagne genoemd. Het kan zijn dat een adverteerder verschillende campagnes heeft, bijvoorbeeld brochures voor de winter- en de zomervakantie

Dit is een wat ouder artikel. Technisch klopt het nog maar nieuwe zaken zoals retargeting missen. De concurrentie op gebied van affiliatemarketing (waar je per verkoop betaald wordt) is heel groot. Best kies je voor een advertentie per klik en kom je uit bij google adsense

9 gedachten over “Geld verdienen met je website.”

  1. Hey bedankt voor dit informatieve artikel. Je moet dus wel erg veel bezoekers hebben om geld te verdienen met adsense. Ik hou het maar bij webshops dan.

    Groet,

    Paul

    Beantwoorden
  2. Ik heb best wel aardig wat gasten die mijn website komen bezoeken per dag maar vind de advertentie en wat je terug krijgt van adsense erg mager, zit er aan te denken om adsense weg te doen van mijn website en het ga proberen via andere wegen om inkomsten binnen te krijgen

    Beantwoorden
  3. Dus voor zon laag bedrag moet ik als enduser er zoveel last van hebben?

    N wie verzon cookies? Bij elke nieuw bezoekje aan een site eerst klikken op ja… n als je keer geschiedenis wist weer opnieuw??

    Hoe heeft de mens zoiets leuks als het internet zo ongelooflijk kunnen verzieken… ik begrijp hey gewoon niet.
    Stel je voor dat je vrij bent, n geen ads tegen komt, n je niet bang hoeft te zijn voor verzamelen van data, geen toestemming voor cookies hoeft te geven, hoe zou je je voelen zonder al die bijkomende zaken? Vrij?
    Het word tijd voor een nieuwe internet, een revolutie. O had ik maar geld genoeg om zoiets te realiseren.

    Beantwoorden
    • Zo bekeken is het inderdaad veel ellende voor weinig, maar dat is per bezoeker. Voor een site met duizenden bezoekers telt het op.

      We hebben dit aan onszelf te denken. We willen alles gratis online maar betalen met onze online identiteit. Bij jouw nieuwe internet zou je dan voor alles willen betalen?

      Cookies (en de modernere Storage) zijn uitermate handige dingen. Zonder deze zouden veel sites niet kunnen werken of veel omslachtiger in gebruik zijn. Dat de cookies gekaapt zijn door de marketing is een ander verhaal.

      Beantwoorden
    • “N wie verzon cookies? Bij elke nieuw bezoekje aan een site eerst klikken op ja… n als je keer geschiedenis wist weer opnieuw??”

      hahah daarom bouw ik mijn eigen websites. Geen gezeur en gedoe met cookies heel simpel in de voorwaarden staat een regeltje “bij het bezoeken van onze website gaat u automatisch akkoord met de cookies.” en voor advertenties bepaal ik zelf welke ik toe laat, 9/10 keer doe ik geen advertenties, ik accepteer alleen “Vast” een vast bedrag per jaar. gem. is dit tussen de €20,- en €50,-.

      Dit maakt het mogelijk om je “Vrij” te voelen.

      Beantwoorden
  4. Verhelderend artikel! Zelf gebruik ik enkel affiliate marketing en dropshipping om geld te verdienen via mijn website. 🙂 Hierbij kies je zelf welke producten je ‘promoot’. Als je steeds zorgt dat het duidelijk is zorg je dat het minder storend is voor je lezer dan de traditionele adds.

    Groetjes,

    Jonas

    Beantwoorden

Plaats een reactie