Stappen naar een SEO Website

Het Idee

Je hebt een plan voor een briljante site, een uniek idee. Vernieuwend en vooruitstrevend. Of je meent de niche bij uitstek gevonden te hebben, een nog onontgonnen stuk internetland. Het enige wat je nodig hebt zijn bezoekers en die wil je niet verkrijgen door middel van dure PPC campagnes maar liever door mond op mond reclame aka zoekmachines.

De Concurrentie

Het is essentieel te weten wie je concurrentie is, Gebruik de zoekmachines google, ilse msn (live) en verticale zoekmachines als del.icio.us en dig (Er zijn een aantal Nederlandse tegenhangers in de maak ekudos, hotfrog enzovoorts) om concurrerende websites te vinden. Bekijk wat ze doen, wat ze niet doen. Wat doen ze goed en wat kun je zelf beter. Wat is hun 'unique selling point'. En als de markt reeds volkomen verzadigd is, is het wellicht beter met een ander idee te komen.

Trefwoorden

Trefwoorden zijn de basis van je zoekmachine campagne. Brainstorm zoveel mogelijk trefwoorden, bekijk welke trefwoorden de concurrent gebruikt. Wellicht komen er andere nieuwe ideeŽn boven voor de site, wellicht is er (nog) een vergeten niche.

Analyseer De Trefwoorden

Voor welke trefwoorden is er veel concurrentie in de zoekmachines? Zijn het in PPC campagnes dure (veel concurrentie) of juist goedkope. Het is niet gezegd PPC te gaan adverteren, maar de tools geven wel een indicatie hoe moeilijk of makkelijk het gaat worden om voor bepaalde trefwoorden te scoren. Blijven er voldoende trefwoorden over waar we de concurrentie aankunnen en die voldoende bezoekers opleveren? Of is het idee zo briljant dat je de competitie aandurft voor de meest bevochten trefwoorden?

Structuur

Voordat je daadwerkelijk de site gaat bouwen is het goed de structuur vast te leggen, welke elementen moet het bevatten, en waar komt deze pagina. Welke informatie moet de klant eenvoudig kunnen vinden, welke mag wat dieper weg zitten.

Trefwoorden Plaatsen

Met de trefwoorden en de structuur van de site kan nu bepaalt worden welke pagina's welke trefwoorden gaan promoten. Vaak moet de site worden uitgebreid om ruimte te bieden voor alle trefwoorden. Zorg ervoor dat men altijd kan deeplinken naar pagina's ( alweer een reden om geen flash en frames te gebruiken). Pagina's zullen alleen scoren op competitieve trefwoorden als er ook externe links naar staan. Enerzijds moeten de artikelen de moeite waard zijn om naar te linken anderzijds moet het dus wel mogelijk zijn om naar toe te linken.

Website Ontwerp

Een 'moderne' site houdt structuur , ontwerp , inhoud en scripting zoveel mogelijk gescheiden. Met technieken als xhtml, css, behavioural javascript en wat er op moment van schrijven nog niet is, is het mogelijk een webpagina met complexe layout en functionaliteit te maken die er voor zoekmachines toch eenvoudig uitziet. Inhoud Parallel aan het ontwerp van de site, kan begonnen worden met het schrijven van de inhoud, de content de teksten voor de site. Dit is het meest tijdrovende en tegelijkertijd belangrijkste van het hele proces. Zoekmachines geven geen donder om de layout van een site, of de complexiteit van de navigatie, ze kijken naar inhoud.

Site Ontwikkeling

Er zijn veel gereedschappen om een site te bouwen. Vaak wordt een site opgebouwd rond een CMS systeem op basis van php, perl, ruby, aps apsx enzovoorts. Voor de zoekmachines maakt het niet uit hoe de pagina's gemaakt worden, Wel is het zaak te zorgen dat de query_string' zoekmachine vriendelijk is. (Dan is deze vaak ook gebruiker vriendelijk). De richtlijnen voor een zoekmachine vriendelijke site zijn in essentie simple en eenvoudig toe te passen.

Site Lanceren

Als de site gereed is is het tijd deze bekend te maken aan de grote buitenwereld. Kijk of je ergens een blog kunt vinden die er een artikel aan wil wijden. En omdat je zeer interessante artikelen hebt geschreven, verstuur je een aantal pagina's naar 'digg', 'stumple-upon' en ekudos enzovoorts aan.

Uiteraard kun je ook nog terugvallen op klassieke linkuitwisseling. Bied je site aan bij startpagina's, dmoz en wat bevriende sites.

Zorg dat je nog wat artikelen achter de hand hebt. Als de zoekmachine geweest is voeg je een nieuw artikel toe, later voeg je regelmatig nieuwe pagina's toe. Dit geeft de zoekrobots vers voer, en jouw reden om de site weer te promoten bij de social-bookmarking sites.

Analyse

Bestudeer de logs en statistieken van je site, de log van je site, statistieken programma's als urchin.com en niet in de laatste plaats de webmaster tools van google geven waardevolle informatie over je site en zijn bezoekers. Wanneer kommen de zoekmachines, hoe vaak komen ze. Hoe komen de bezoekers, waarvandaan met welke trefwoorden. Op welke pagina komen ze binnen en bovenal resulteert het bezoek in een verkoop?
©

 

Main Home

Index

Contact

Laatste wijzigingen