Stappenplan naar een succesvolle site

Brett Tabke schreef in 2002 een artikel 26 steps to 15k a Day in het Webmasters World forum. Sindsdien is een hoop veranderd. Echter veel van de stappen die in het 26 stappen plan stonden zijn nog steeds geldig vandaag de dag, andere zijn minder relevant geworden, en er zijn nieuwe aandachtspunten bijgekomen. Zo is het aanmelden bij zoekmachines eigenlijk overbodig, is de betekenis van meta-tags veranderd en zijn RSS feeds een rol gaan spelen. Daarnaast is een verschuiving gekomen van het belang van links naar inhoud.

Het oorspronkelijke artikel heeft de focus op het bereiken van een zo hoog mogelijk score in google op (zoveel mogelijk) trefwoorden. Onderstaande lijst van aandachtspunten gaan iets verder, ze vormen niet alleen de basis voor nieuwe bezoekers van je site, maar ook voor bezoekers die terugkeren en hopelijk klant worden. Uiteindelijk gaat het om de conversie van de website.

Bezoekers traffic- krijgen op je site al dan niet via zoekmachines is hard werken, het gaat niet vanzelf. Het kost een investering in tijd of in geld en vaak een lange adem.

Een aantal van de tips beneden lijken niet alleen open deuren, dat zijn het ook. Maar zo simpel is het in essentie wel, en het zal verbazen hoeveel websites er niet aan voldoen. Websites gemaakt met gezond verstand en met als doel de bezoekers (=klant) zullen ook in zoekmachines goed scoren. De lijst is zeker geen kompleet overzicht van zoekmachine optimalisatie en website marketing maar een goede basis. Het internet gaat ondertussen verder: web 2.0 buzzd rond, het gebruik van tags, digit en andere moderne gemeenschappen.

A) Trefwoorden Analyse

Aan het begin van de promotie van de website staat een terdege analyse van de trefwoorden waarop je graag wilt scoren in zoekmachines. Welke trefwoorden en combinaties van trefwoorden ga je gebruiken? Welke trefwoorden gebruikt de concurrentie? Als er sprake is van een sterke concurrentie is het wellicht verstandig om eerst te kijken naar aanverwante trefwoorden met minder competitie. Vergelijk bijvoorbeeld logies met ontbijt met bed en breakfast. Verwerk de trefwoorden in je site. Zie ook Scoren Met Trefwoorden#trefwoorden

B) Domein naam

Zorg voor een eigen domein naam, en host de complete site daar ook. Maak geen gebruik van (bijvoorbeeld .tk) doorverwijzingen. Je wilt je eigen site toch niet omlijsten met reclame van anderen. Een gebruikers account bij een internet aanbieder (zoals planet.nl/~gebruiker) staat niet echt professioneel. De kosten voor een domein naam en hosting zijn laag: geen eigen domein is geen optie. Ga (voor een Nederlandse site) voor een .nl -.be- (of eventueel een .eu) domein naam gehost op een server in Nederland -België-. Voorkom .com .net en andere namen en hosting in het buitenland, in ieder geval google past de resultaten regionaal aan, dat wil zeggen dat google.nl andere resultaten geeft als google.com. Hierbij wordt gekeken naar de taal op de site en de locatie.

C) De zandbak

Een veelbesproken verschijnsel in de google wereld is de sandbox. Los van de vraag of google een zandbox algoritme heeft, het kost tijd om een nieuwe site in de zoekmachines te krijgen. Als je een domein naam hebt en de hosting geregeld is, plaats dan een (eenvoudige) eerste pagina , met een beschrijving van je site, bedrijf enzovoorts. Gebruik alvast de trefwoorden van punt A. Daarna is het zaak je site bekend te maken bij de zoekmachines. Aanmelden is tegenwoordig nauwelijks nog zinvol, zorg voor 1 of meerdere links naar je pagina en de zoekmachines komen vanzelf. In dit stadium is je site waarschijnlijk nog niet waardevol genoeg voor een vermelding in internet gidsen, je bent waarschijnlijk aangewezen op bevriende webmasters.

D) Inhoud

Inhoud is een van de belangrijkste factoren op weg naar bezoekers (content is king). Begin met een site van een pagina of 30 van elke ongeveer 500 woorden. Dit is waar zoekrobots naar op zoek zijn.

E) Website Ontwerp

Houd het simpel, begin niet met een site de overloopt van toeters en bellen, het is wel zaak dat de bezoekers kunnen zien waar het om gaat. Uiteraard is een mooie, strak vormgegeven site ook wat waard, maar de site is een middel geen doel op zich!

Gebruik geen frames. Gebruik flash alleen zoals je ook plaatjes zou gebruiken en maak zeker geen flash site. Voorkom navigatie die afhankelijk is van javascript.

F) Afmetingen

Hoe kleiner en compacter een pagina des te beter, de gemiddelde zoekmachine zal het een zorg zijn dat een webpagina bestaat uit eindeloze geneste tabellen, vol staat met javascript, stylesheets en honderden kilobytes aan plaatjes. Je bezoeker zal een te lange laadtijd waarschijnlijk afstraffen met zijn vertrek, zelfs nu de snelheden van het internet omhoog schieten. Zorg ervoor dat met name de startpagina snel op het scherm verschijnt. Plaats css en (java)script zoveel mogelijk in externe bestanden.

G) Bruikbaarheid

Zorg ervoor dat je site handig is in gebruik, geef links de bekende onderstreping, bezochte links en andere kleur, of zorg er op zijn minst voor dat links eruit springen. Gebruik html, geen (word) documenten of PDF bestanden voor de site.

Een creatieve plaatsing van buttons en links kan een site een geheel eigen look geven, alleen jammer als bezoekers afhaken omdat ze de weg niet weten te vinden.

H) Site Optimalisatie

Gebruik de trefwoorden in de titels van je pagina's (elke pagina zijn eigen titel), in de koppen en in de tekst. Zorg ervoor dat de tekst op de pagina ook iets met de trefwoorden te maken heeft. Maak onderlinge verwijzingen, gebruik lijsten, vet en cursief voor relevante termen.

Vervolg Deel 2
©

 

Main Home

Index

Contact

Laatste wijzigingen