Trefwoord rijke webpagina's

Trefwoorden plaatsen op een website

Nadat duidelijk is welke trefwoorden relevant zijn voor de website of een webpagina, is het tijd om te zaak deze trefwoorden op een optimale manier te verwerken in een pagina zodat de paginaís een maximale score krijgen in zoekmachines. Zaak is trefwoorden op een efficiŽnte manier te verwerken in een pagina, echter zonder overdaad. (Keyword stuffing) , trefwoorden moeten een natuurlijk onderdeel vormen van de tekst op een pagina. Dit artikel behandelt stap voor stap de verschillende onderdelen van een webpagina. Een veronderstelling is dat enige kennis van de opbouw van een webpagina en html-tags als Title, Meta Tags alt tags enzovoorts aanwezig is.

Laten we aannemen dat we een pagina willen optimaliseren die groepsreizen naar Australië aanbied. Dus trefwoorden die hier relevant zijn : Australië, reizen groepsreizen. Trefzinnen Reizen Naar Australië, Groepsreizen Naar Australië

Notitie: er is geen specifiek onderzoek gedaan naar het gebruik van trefwoorden op het gebied van groepsreizen,reizen en Australië. De trefwoorden zijn slechts een voorbeeld, voordat er een website gebaseerd op trefwoorden gemaakt wordt is het zaak uit te zoeken welke trefwoorden relevant zijn. Zie ook Scoren Met Trefwoorden

De Naam

Voor de herkenbaarheid van de pagina is het handig de pagina een beschrijven de naar te geven.

  • australie.html
  • groepsreizen_australie.htm

De Title tag

Een van de belangrijkste elementen is de <TITLE> tag, al was het alleen maar omdat zoekmachines de title laten zijn in de zoekresultaten. Het zal verbazen hoeveel sites er zijn met een titel als Niewe pagina 1, bovendien zijn er talrijke sites waar de titel op alle pagina's hetzelfde is bijvoorbeeld de naam van het bedrijf. Dus zorg voor een unieke en beschrijvende titel per pagina.

  • Attractief voor mensen, de titel is in de eerste plaats de plek waar je een boodschap kwijt kunt moet.
  • Zoekmachines geven maar een deel van de titel weer, zorg dat de boodschap in de eerste 30-40 karakters staat
  • Trefwoordrijk, maar geen herhaling
  • In termen van zoekmachine optimalisatie is het zonde om je bedrijfsnaam in de title te zetten, het vergroot de herkenbaarheid, maar de bedrijfsnaam staat vaak ook al in de url naar de site de onder de sniplet weergegeven wordt.

In het geval van ons voorbeeld zou je kunnen kiezen voor:

  • <title>Reizen Naar Australië</title>
  • <title>Reizen Naar Australië Groepsreizen voor liefhebbers</title>
  • <title>Groepsreizen : Ontdek de schoonheid van Australië met bedrijfsnaam reizen</title>

Description Meta Tag

De meta tag description heeft voor veel zoekmachines aan relevantie verloren. Het heeft weinig tot geen effect op je positie in zoekmachines. Echter de description wordt in een aantal geval wel weergegeven bij zoekresultaten, in de licht is het ver belang er aandacht aan te besteden. Gebruik de description waarvoor deze bedoelt is, een korte omschrijving van de pagina of het product op de pagina. De regels voor de title tag gelden ook hier, alleen mag de description wat langer zijn.

<meta name='description' content='bedrijfsnaam bied groepsreizen naar Australië. Geniet onbezorgd van de unieke schoonheid van down under. Wij verzorgen de reizen tot in de puntjes, maar laten voldoende ruimte om individueel van de reis te genieten' />

Keywords Meta Tag

De keyword metatag heeft nog minder belang voor zoekmachines dan de description meta tag, als je er toch mee bezig bent is het een kleine moeite om de keywords in te vullen, daarna niet meer naar omkijken.

Het gaat om trefwoorden, het heeft geen nut om trefzinnen in deze metatag te stoppen, nog heeft herhaling van trefwoorden zin. Over het gebruik van de komma om trefwoorden te scheiden verschillen de meningen, ze zouden weggelaten moeten worden.

Gebruik de keywords metatag bijvoorbeeld om de trefwoorden waarvoor u uw pagina wilt optimaliseren in op te slaan.

<meta name='keyword' content='reis, reizen, australie, groepsreis, groepsreizen, down under, sydney, cairns, ayers rock,toerisme, vliegreis />

Meer over Meta Tags

De body

Nu komen we aan bij het onderdeel van de pagina waar het om gaat: de body. In eerste instantie is de pagina bedoelt voor mensen, de tekst moet leesbaar duidelijk en overzichtelijk zijn. Het is leuk en aardig als er veel bezoekers op de pagina komen maar als die niet in één oogopslag kunnen zien waar de pagina over gaat en wat voor hun de waarde va de pagina is ben je ze weer kwijt. (en vaak gaan bezoekers niet veel verder dan een halve oogopslag). Zoekmachines proberen pagina's te analyseren op precies deze factor: is de pagina nuttig voor mensen. Staat er genoeg informatie (inhoud, content is king) en is er een duidelijk structuur.

Structuur

Structuur geef je aan met de heading tags (h1,h2, h3), de heading-1 is de beschouwen als de titel van een hoofdstuk in een boek, waarbij de title dan de titel van het boek is. Echter mocht het zo zijn dat een pagina meerdere hoofdstukken heeft is het beter de pagina op te splitsen in meerdere pagina's. De heading-1 kan prima hetzelfde gekozen worden als de title. De verdere indeling gebeurt met de heading-2 ( subhoofdstukken) en heading-3 (paragrafen). Nogmaals gebruik de headings in eerste instantie om de pagina overzichtelijk te maken voor bezoekers. En stop er tegelijkertijd trefwoorden in.

Inhoud

  • Plaats een korte samenvatting van de pagina bovenaan, dit is wat bezoekers ( en zoekmachines) als eerste lezen en beoordelen.
  • Zorg dat er in zo veel mogelijk zinnen 1 of meer trefwoorden bevat, echter zonder de leesbaarheid geweld aan te doen. Ga niet op Ad hoc basis trefwoorden in zinnen plaatsen
  • Zorg dat alinea's niet meer dan 3-4 zinnen lang zijn, bezoekers nemen simpelweg de tijd niet meer te lezen, de headings moeten duidelijk aangeven waar de alinea over gaat, de bezoeker scant de pagina, vind de alinea en leest alleen de eerste paar zinnen om te kijken of de tekst de gewenste informatie bevat.
  • Plaats links naar gerelateerde pagina's, al dan niet op de eigen site. Nadeel is dat bezoekers dan je site verlaten, dit kan gedeeltelijk opgevangen worden door te zorgen dat de andere pagina in een nieuw venster opent.
  • Zorg dat afbeeldingen in beschrijvende alt tag hebben
  • Over de omvang van pagina's lopen de meningen ook nogal uiteen, 500-1000 worden per pagina is een mooi uitgangspunt, overweeg mij langere artikelen de pagina te splitsen.

Verder

Zorg voor links naar de pagina, in een goed CMS (content management systeem) gaat dat vrijwel automatisch. Het is zaak dat de links naar ja pagina optimaal zijn vormgegeven, gebruik trefwoorden in de anchor tekst:

Bekijk ons aanbod van Reizen naar Australië

meer hierover op Zoekmachine Links.

Lastiger maar niet minder belangrijk is het om links van andere websites te krijgen naar je pagina. Naar de thuis pagina van een website ( in dit voorbeeld zou dat een reisbureau zijn) zal dat nog wel vrij makkelijk lukken, naar individueel pagina's is het meestal een stuk lastiger. Als je een webpagina goed weet in te kleden ( in dit voorbeeld bijvoorbeeld als reisverslag en niet als aanbod van een groepsreis) is er meer kans.

Zie ook


©

 

Main Home

Index

Contact

Laatste wijzigingen